Informasjon for spillere og foreldre
Trykk på knappene under for å finne frem til relevant informasjon.
Kontingent
Barnefotball (6-12 år) | 1300 kr |
Ungdomsfotball (13-16 år) | 1400 kr |
Juniorfotball (17-19 år) | 1500 kr |
Seniorfotball (>19 år) | 1700 kr |
Old girls/boys og veteran | 700 kr |
Familiemedlemsskap/søskenrabatt* | 2200 kr |
Støttemedlemmer | 500 kr |
Trener/styremedlem | 100 kr |
For alle seniorspillere tilkommer forsikringsum på 600-900 kr per person i tillegg.
*familiemedlemsskap gjelder til og med juniorfotball. Maxgrense for total kontigent pr husstand er 2200kr.
Barn som har foreldre som trenere betaler kr 100,-. Dette gjelder kun for ett barn. Redusert sats
gjelder kun til og med junior. Det er maksimalt fire trenere per lag som kan få rabattert kontingent
for barna. Om man er flere trenere må man bli enige om hvem som skal ha rabatten eller fordele denne.
Ressurspersoner som gjør en ekstraordinær innsats kan innvilges redusert sats etter vurdering i
styret.
Dersom man trener ett lag og spiller på et annet må man betale full kontingent på det laget man
spiller på. Styret kan i enkelte tilfeller vurdere om spillere som gjør en ekstraordinær innsats for
klubben kun skal betale trener-/styresats pluss forsikring. Spillere som kun spiller noen kamper eller
halv sesong skal minimum belastes halv kontingent/forsikring.
Studenter kan få delbetale fakturaen ved å henvende seg til post@baune.no
Spillere/familier som har behov for fritak eller redusert kontigent har mulighet til å be klubben om økonomisk støtte til kontingent, utstyr og deltakelse på cup. Ta kontakt med post@baune.no eller trener/lagleder.
Treningstider
Hittegods
Hittegods fra Landåsbanen samles i Landåshallen.
Gjenglemte klær og utstyr som ikke blir hentet blir donert bort med jevne mellomrom.
Vannflasker kastes om de ikke er merket.
Fairplay
Styret ønsker å minne medlemmene våre på kretsens fokus på fair play når det kommer til hjemmekamper. Vi ber engasjerte sette seg inn retningslinjene kretsen har satt opp i vårt arbeid mot fair play-klubbsertifikat. Vilkårene Hordaland Fotballkrets har satt opp er:
Klubben
Skal ha en fair play-ansvarlig/et fair play-utvalg
Barnefotball
Kampvert på hjemmekamper
Fair play som tema på foreldremøtene
Fair play som tema på spillermøter
Fair play som tema på trenerforum.
Ungdoms/juniorfotball
Kampvert på hjemmekamper
Fair play som tema på foreldremøtene
Fair play som tema på spillermøter
Fair play som tema på trenerforum.
Seniorfotball
Fair play som tema på spillermøter
Fair play som tema på trenerforum.
Foreldre, spillere og trenere skal ha et ekstra fokus på dette gjennom sesongen.
Du kan lese mer om fair play-klubbsertifikatet på kretsens hjemmesider: https://www.fotball.no/kretser/hordaland/samfunn-og-verdier/fair-play/innhold/fair-play-klubbsertifikat/
Fair play-ansvarlig i Baune er Linn-Kristin Hatlebrekke
Ansvar og kompetanse: Sette seg inn i retningslinjene som blir opplyst av NFF.
Fair-play-ansvarlig skal
være klubbens fagansvarlige og er kontaktpunktet i forhold til andre klubber, kretsen og NFF sentralt.
ha det overordnede ansvaret for å koordinere og implementere klubbens Fair play-arbeid i alle lag i klubben.
ha ansvar for at nødvendig Fair play-materiell og utstyr bestilles og er tilgjengelig.
ha ansvar for at Fair Play-verter får god opplæring.
ha ansvar for behandling av Fair Play rapporter.
fremlegger saker for styret med anbefaling om videre saksbehandling.
Fair Play-ansvarlig rapporterer til styret.
Kampvert veiledning
Kampvert sin oppgave under hjemmekampene er å sørge for at Fair Play overholdes.
Kampvertene skal benytte gul vest som ligger i kiosken (Lægdebanen) og ballrommet
(Landåsbanen).
Før kampen
Sørge for at garderober, bane og mål er i orden.
Ønske velkommen begge lag og dommer.
Tilse at tilskuere plasseres på motsatt side av lagene og står godt utenfor sidelinjen.
Bistå hjemmelagets trener i å avholde Fair play-møtet.
Bistå i å organisere Fair play-hilsen før kampstart.
Ha kunnskap om hvor klubbens hjertestarter er og ha telefon for å ringe 113.
Under kampen
Oppholder seg på "trenersiden" av banen.
Støtte dommeren og påse at reaksjoner mot dommer er innen rimelighetens grenser.
Prate med dommer i pausen.
Oppfordre til gode og positive tilrop fra foreldre, og ta kontakt hvis det går over streken, gjelder også trenerne.
Påse at alle tilskuere oppholder seg to meter unna sidelinjen.
Oppfordre til positivitet fra trenere/lagledere både mot spillere og dommer.
Etter kampen
Bistå i å organisere Fair play-hilsen.
Takker begge lag og dommer.
Rydde rundt banen/garderober etter kampslutt.
Instruks for kampvert
For å bidra til et godt og trygt kamparrangement skal det være minst en kampvert til stede. Kampverten har på gul kampvertvest (henger i kiosken på Lægdebanen og i materialrommet på Landåsbanen) og er synlig for alle i og rundt kampen.
Før kampen:
- Møte opp minst 30 min før kampstart.
- Ønske begge lag, dommer(e) og tilskuere velkommen. Vis bortelaget hvor de skal stå. Tilskuere skal stå på motsatt side av lagene og godt utenfor sidelinjen
- Det kan være lurt å ha med en termos med kaffe (eller lage i kiosken) å ta imot motstanderne med.
- Delta på Fair play-møtet sammen med dommer og begge lags trenere. Dommer tar initiativ til møtet.
- Ha kjennskap til hvor klubbens hjertestarter er (på Lægdebanen er den i kiosken, på Landåsbanen er den i Landåshallen) og ha telefon for om nødvendig å ringe 113 under kampen.
- Være tilgjengelig for dommeren underveis i kampen og i pausen
- Håndtere eventuelle uønskede hendelser som oppstår underveis, dette skal meldes til fair play ansvarlig.
Etter kampen:
Takke begge lag og dommer for kampen
Melde ifra til Fair play-ansvarlig hvis det oppstod uønskede hendelser før, under eller etter kampen.
Forsikring / Skade
refusjon av utgifter til behandling. Skaden kan meldes her.
Forsikringsbetingelsene finner du her
Baune har også inngått klubbavtale med Idrettsmedisinsk avdeling på Brann Stadion, der
alle klubbens medlemmer får 30% rabatt på konsultasjoner.
Les mer her
Foreldreoppgaver
Sportsklubben Baune drives på frivillig basis, og vi er avhengig av bidrag fra så mange som mulig for
å lage et godt tilbud til spillerne. Rundt lagene trenger vi foreldre som trenere og lagledere. Trenere
får veiledning av trenerveileder og tilbys trenerkurs.
For de yngste lagene trengs det også at foreldrene på omgang hjelper til under
treningen, blant annet ved å sette opp vant (gjerde rundt banen). Spillerne må også kjøres til
bortekamper og turneringer. Vi oppfordrer lagene til å få til et samarbeid om dette slik at ikke alle
foreldre trenger å kjøre hver gang.
Trinnene har ansvar for hver sine dugnader. Hvert lag kan også ta initiativ til egne
dugnader for å samle inn penger til lagkassen. Omfanget av dette bør avgjøres av foreldrene i
fellesskap, og avklares med klubben i forkant.
Vi trenger også foreldre til styret og i andre roller innenfor sport eller administrasjon. Ta gjerne kontakt med styret hvis du kunne tenke deg å bidra. Vi har både små og store oppgaver.
Klubbens retningslinjer for alkoholbruk i SK Baune
- Barn og unge som deltar i aldersbestemte klasser (under 18 år) skal møte et trygt og alkoholfritt idrettsmiljø. Trenere, ledere og utøvere skal fremstå som gode forbilder for barn og unge, og ikke nyte alkohol i samvær med utøvere i denne alderen. Dette gjelder også når mindreårige deltar på arrangement med seniorlag.
- Bilder av alkoholbruk skal ikke knyttes til klubben.
- Ingen personer, det være seg en frivillig, medlem, leder, forelder eller trener skal komme alkoholpåvirket til trening eller kamp.
- Ansvarlige for reiser med klubben skal ikke innta alkohol. Dette gjelder også foreldre som har ansvar for deltakerne som er med.
- I forkant av sosiale arrangementer, cuper, treningsleir o.l. skal retningslinjer for bruk av alkohol gjennomgås med de involverte. Fast punkt på trener/lagledermøte om våren.
Retningslinjene er vedtatt av styret i SK Baune 12.november 2023.
Bakgrunn for klubbens retningslinjer for alkoholbrud
Klubben som organisasjon skal ha tydelige holdninger til alkohol. Barn og unge skal oppleve at vi tilbyr et trygt og godt miljø hvor bruk av alkohol ikke hører hjemme. Trenere, ledere og utøvere skal fremstå som gode forbilder for barn og unge og ikke drikke alkohol i samvær med utøvere i denne aldersgruppen. Dette er i tråd med NIFs retningslinjer for alkohol.
Hvorfor har vi retningslinjer for alkoholbruk i SK Baune?
Barn og unge skal ta med seg gode holdninger og sunne verdier fra miljøet de møter i idretten. At foresatte overleverer ansvaret for barna sine til idretten, er en tillitserklæring som må behandles med respekt. Ansvarspersoner i klubben er forbilder og rollemodeller som påvirker barn og unges veivalg, også når det gjelder alkohol. Dette stiller krav til klubbens medlemmer, involverte og engasjerte. Vi er alle med på å skape den kulturen vi ønsker hos oss.
Nesten 1 av 10 barn i Norge har minst én forelder som sliter med alkohol. I et idrettslag vet man sjelden hvem disse barna er.
8 av 10 mener at idrettslagene bør ha klare retningslinjer for bruk av alkohol.
9 av 10 mener at man bør la være å drikke alkohol når man er leder eller trener ved et idrettsarrangement.
Nesten 8 av 10 mener at man bør la være å drikke alkohol når man er med som voksen på reiser/overnattinger i forbindelse med idrettsarrangementer for barn og unge.
Et inkluderende og støttende idrettsmiljø kan utsette ungdoms alkoholdebut.
Utsatt alkoholdebut reduserer fremtidig alkoholkonsum og sjansene for alkoholrelaterte problemer.
*Innhenting av fakta og statistikk er gjort av alkovettorganisasjonen Av-og-til.
Beredskapsplan
Innledning
SK Baune er en frivillig organisasjon uten lønnede ansatte i administrasjonen. Trenere er også hovedsakelig frivillige. Dersom kriser og ulykker oppstår på aktiviteter, arrangementer og reiser i SK Baunes regi vil klubben i hovedsak måtte få hjelp av offentlige instanser og NFF Hordaland krets for å håndtere dette. Ved en krisesituasjon kan leder i NFF Hordaland, Knut Berge (tlf 913 04 930), kontaktes for diskusjon om og hjelp til håndtering.
Denne beredskapsplanen har til hensikt å redegjøre for klubbens plan for hvordan kriser og ulykker bør håndteres og hvordan tillitspersoner i SK Baune kan få hjelp og støtte til dette.
Planen skal:
– Klarlegge ansvar og fordeling av arbeidsoppgaver tilknyttet kritiske situasjoner.
– Beskrive håndtering av forulykkede, pårørende, tillitsvalgte og eventuelt media.
Beredskapsplanen trer i kraft ved enhver krisesituasjon som involverer medlemmer av SK Baune på arrangementer eller andre aktiviteter hvor idrettslagets medlemmer deltar som et medlem av SK Baune
Hvis en alvorlig ulykke oppstår, skal klubbens beredskapsgruppe tre i funksjon. Gruppen ledes av beredskapsleder.
Definisjoner
Krise: En uventet hendelse som rammer mennesker eller verdier på en uønsket, skadelig måte.
Beredskap: Forberedte planer og tiltak som bedrer SK Baune sin evne til å handle raskt og riktig i krisesituasjoner.
Beredskapsgruppe: SK Baune sin interne beredskapsgruppe. Beredskapsgruppen består av styreleder, nesteleder og økonomiansvarlig, samt leder for sportslig utvalg. Ved reiser eller arrangementer i regi av SK Baune skal en i støtteapparatet for reise/arrangement være utnevnt beredskapsansvarlig. I krisesituasjon vil denne beredskapsansvarlige lede beredskapsarbeidet, til beredskapsgruppen i SK Baune er operativ.
Varsling/Nødtelefoner
Dersom en krisesituasjon oppstår, varsles politi, brann, lege eller sykehus direkte.
NØDTELEFONER:
BRANN: 110
POLITI: 112
AMBULANSE: 113
Legevakt: 116117
Psykiatrisk hjelp formidles via legepersonell på stedet /ved sykehuset eller via politiet.
Leder i NFF Hordaland krets Knut Berge: 913 04 930
Dette skal du opplyse om:
Hvem ringer?
Telefonnummeret du ringer fra
Hva har skjedd?
Når skjedde det?
Har du varslet andre?
Aktuelle telefonnummer
Ved ulykkesstedet
Følgende prioritering gjelder på ulykkesstedet:
1. Redde og sikre menneskeliv
2. Varsle nødetatene
3. Varsle styreleder
4. Sikre seg best mulig oversikt over situasjonen
5. Ivareta pårørende
6. Sikre intern og ekstern informasjon
7. Sikre materielle verdier
8. Ta vare på involverte
Beredskapsgruppen har følgende oppgaver:
Leder styrer beredskapsgruppen og arbeidet som gjøres i denne.
Leder har det overordnede ansvaret i krisesituasjoner.
Han/hun kan delegere ansvaret til nestleder, eller annet medlem i styret.
Nestleder overtar det overordnede ansvaret ved leders fravær.
SK Baune skal i hovedsak ikke uttale seg direkte til media, men via NFF Hordaland krets.

Krisehåndtering
Svært alvorlig ulykke/hendelse
Innledende vurdering
Etablering av beredskapsgruppen
Kontakt med personell på hendelsesstedet
Kontakt med pårørende
Kontakt med massemedier
Bistand ved granskning/etterforskning
Normalisering
Det er viktig at alle klubbens medlemmer, spesielt mindreårige, blir fulgt opp i tiden etter hendelsen. Det anbefales at klubbens ledelse utarbeider informasjon som distribueres gjennom hvert enkelt lag sitt støtteapparat.
Mindre alvorlig ulykke/hendelse
Ta utgangspunkt i «Svært alvorlig ulykke/hendelse» og vurder hvilke tiltak som skal settes i gang.
Orientering
Straks en er klar over at det har skjedd en ulykke, må leder for beredskapsgruppen orientere seg om alle forhold som har betydning for innsatsen, hva slags ulykke det dreier seg om, om det er liv og helse i fare, hvilke ressurser en har til rådighet og så videre.
Stikkord
Hva har skjedd?
Hvor skjedde ulykken?
Når skjedde ulykken?
Hvem er involvert?
Hvilke skader på person/materiell?
Hvilke tiltak er allerede iverksatt?
Hva er problemet?
Hvordan kan hendelsen utvikle seg?
Hvilken tid har vi til rådighet?
Hvordan skal vi løse situasjonen?
Hvilke tiltak skal vi iverksette? Iverksette tiltak før jo heller!
Risikovurdering
Det må vurderes hvilken risiko som finnes, hva som er den største trusselen og hva som må gjøres for å forhindre at skaden øker. Det er politi, brannvesen, helsevesen og annet redningspersonell som skal vurdere risiko og som skal lede arbeidet. Beredskapsgruppen skal bistå offentlige instanser ved behov.
Loggføring, dokumentasjon og arkivering
Vedtak om etablering av beredskapsgruppe, innkalling og vedtak i gruppen, samt alle meldinger inn og ut skal loggføres på en slik måte at det kan dokumenteres og arkiveres.
Informasjonsarbeid ved kriser
All erfaring viser at informasjon er avgjørende for god krisehåndtering. Ved kommunikasjon handler det om troverdighet, hindre uklarheter internt og eksternt, samt skape orden i noe som kan virke kaotisk. På tur eller andre arrangementer må idrettsklubben til enhver tid ha en liste med telefonnummer til medlemmers foreldre og foresatte. Dersom det er en svært alvorlig ulykke som skjer, vil dette skape medieinteresse. Det er viktig at all informasjon til medier går gjennom den samme personen. Dette må gjøres for å sikre at riktig informasjon gis ut. Det er styreleder som har hovedansvar for informasjonsarbeidet ved kriser. Styreleder skal som hovedregel ikke uttale seg direkte til media, men via NFF Hordaland krets.
Informasjon til pårørende
Beredskapsleder har ansvar for kontakt med de pårørende på vegne av klubben. Offentlige instanser skal imidlertid ha hovedansvaret for informasjon til pårørende. Ved dødsfall skal informasjonen alltid gis av offentlig instans, dvs. politi eller prest. Etter en ulykke er det et stort behov for informasjon overfor de pårørende. Disse har erfaringsmessig et øyeblikkelig behov for informasjon om ulykkessituasjonen og hendelsesforløpet.Som hovedregel skal beredskapsleder kontakte en representant fra NFF Hordaland krets for å reise til et eventuelt krisested for hjelp i arbeidet med å støtte involverte/pårørende på stedet.
Informasjon til klubbens medlemmer
Alle typer av hendelser vil oppta de som er rundt den skadde/utsatte personen. Lagspillere vil naturligvis vite hvordan ting skjedde og hvordan det går. Etter 1.prioritering som er å ta hånd om den skadde skal trener/lagleder etter godkjenning fra beredskapsleder i neste rekke prioritere informasjon til lagspillerne og andre rundt den skadde.
Informasjon til klubben
Alle typer skade skal i etterkant rapporteres til SK Baunes styre. Ved mindre alvorlige ulykker/hendelser er det nok å rapportere skaden pr. mail til post@baune.no
Nødvendig informasjon;
Lag
Navn på spiller
Kort beskrivelse av skaden og skadeforløpet
Kort beskrivelse av håndteringen av ulykken
Informasjon til media
Det er ikke klubbens oppgave å informere utad om en ulykke eller hendelse. Derimot skal leder holde seg orientert om at politiet gjør det. I samråd med politiet tar man en avgjørelse på når og hvordan informasjon skal gis internt. Bortsett fra umiddelbare kommentarer om bekymring og sorg over det som har skjedd, bør leder i første omgang overlate til politiet å informere media. Det er viktig at ingen ansatte eller medlemmer oppgir navn på andre i klubben som er involvert i ulykken eller hendelsen. Fotografier og opplysninger skal heller ikke formidles.
Oppfølging etter den akutte krisen
Oppfølgingsfasen overfor pårørende
Vurder å arrangere en minnestund f.eks. dagen etter ulykken.
Overbring blomster eller annen form for hilsen til de pårørende, helst personlig ved representant for klubbens ledelse.
Klubben bør være representert ved begravelse/bisettelse så sant slik deltakelse ikke er uønsket av pårørende.
Krans og bårebukett fra klubben.
Vurder oppfølging av pårørende i tiden etter ulykken.
Oppfølgingsfasen overfor den skadede
Denne aktiviteten koordineres av styreleder
Besøk skadede på sykehus.
Send blomster til skadede og deres familie.
Orienter om klubbmedlemmers forsikring
Oppfølgingsfasen overfor klubbens medlemmer
Denne aktiviteten koordineres av styreleder.
La klubbens deltagere i det aktuelle arrangementet få være sammen den første tiden etter ulykken. Legg til rette for at de kan snakke sammen om sine reaksjoner. Informer grundig om hva som har skjedd, og om hva som vil skje fremover.
Sjekk behovene for særlige tiltak ut over det som det tradisjonelle hjelpeapparatet stiller opp med. Dette kan være samtale med kvalifisert personale i forbindelse med sorg- og krisereaksjoner. Glem ikke at også andre enn de som er fysisk skadet, kan føle seg involvert i hendelsen, og derfor trenger oppmerksomhet og egnede tiltak.
Gi relevant informasjon via klubbens hjemmeside og facebook-side.
Debrifing
Den første tiden etter en alvorlig hendelse preges ofte av hjelpeløshet og sterke følelser. Konsekvensen er at de involverte ofte på eget initiativ kontakter kompetente fagfolk og samtidig takker ja til tilfeldige tilbud, uavhengig av politiet sitt råd og vurderinger. Politiet og kommunen med sitt psykososiale kriseteam bør alltid involveres i arbeidet med å oppsøke kompetente fagfolk.
Debrifingen bør ledes av profesjonelle og gjennomføres 1-2 døgn etter hendelsen. Dette skal være et samlingssted for pårørende og involverte. Debrifingen er frivillig og åpner for samtale rundt de tanker og følelser som er forbundet til hendelsen. SK Baune kan, i samarbeid med politiet, hjelpe med å finne aktuelle aktører til å gjennomføre debrifing. Profesjonelle aktører har den erfaring som en slik situasjon krever, samt et våkent blikk for hvem av de involverte som eventuelt trenger videre oppfølging. Det bør også gis informasjon om hvor det er hjelp å få, om det skulle være behov for videre oppfølging.
Det er viktig at ledelsen i SK Baune er til stede for arrangør og pårørende.
Oppsummering og evaluering
Beredskapsleder har ansvar for at det etter at beredskapssituasjonen er over, snarest mulig foretas en oppsummering, evaluering. Det skal utarbeides en skriftlig rapport av hendelsen og beredskapsarbeidet.
Intern informasjon, oppdatering og revisjon
I forkant av årsmøtet skal beredskapsplanen evalueres.
På første styremøte etter årsmøtene skal beredskapsplanen gjennomgås.
Beredskapsplanen skal være tilgjengelig på klubbens hjemmesider